torsdag 24. mai 2012

Pallesofa

De siste dagene har jeg fått lagt siste hånd på pallesofaen på terassen. Det kommende babyshower på lørdag har gitt litt ekstra gnist til å få den helt ferdig. Og når været i tillegg har vært strålende de siste dagene, var det ikke så vanskelig å glemme alt innendørs og bare være ute.

Til sofaen har jeg brukt 4 paller, 2 skumgummimadrasser, reste-planker, skruer, maling, 2 sengetepper fra Ikea og puter.
Jeg startet med å legge 2 og 2 paller oppå hverandre inne i hjørnet. De passet inn nesten på millimeteren! Denne kroken var som skapt for en pallesofa rett og slett ;)
Har sett at noen har beiset eller malt pallene, men jeg synes det hørtes fryktelig tungvint ut, så jeg valgte å kle pallene med noen reste-planker jeg fant i garasjen og male dem hvite med noe reste-maling ;).


På langsiden passer det akkurat med en skumgummimadrass fra jysk. Jeg har delt opp en madrass til og fått til å dekke resten av sofaen og lage sofarygg. Madrassene er kledd i 2 billige sengetepper fra Ikea. De kostet vel rundt 50 kr stykket. Har kun festet stoffet med sikkerhetsnåler, slik at de er enkle å få av når de må vaskes. Fort gjort at de blir skitne med tre barn i hus :)


Sånn ser den ut med madrasser og puter. Den hvite hyllen har mannen vært så snill å lage på bestilling :)


Pallene er litt skjeve, og plankene har ikke lik bredde, så det er ganske så skjevt! ;) Jeg humret godt mens jeg gikk og skrudde og så hvor skjevt det ble, men det ble i hvert fall finere enn uten! Og jeg er ganske stolt over mitt første prosjekt med planker og drill. Fra før av har jeg jo nesten ikke skrudd en eneste skrue ;)



Foreløbig står det et lite bord fra Ikea ved sofaen som ikke er til utendørsbruk, men planen er å lage meg et litt større bord etterhvert.

Kjempedeilig at det er tak over, for så slipper jeg å rydde alt inn for kvelden. Vi har kost oss masse her, og det har hendt at mannen tar en liten lur her etter jobb.. :)

Takk for alle koselige kommentarer!

21 kommentarer:

  1. Å, jeg elsker sånne tips om hvordan man kan mekke ting selv - og dette syns jeg er helt knall. Men hvor finner dere alle disse pallene, det lurer jeg på. Har en slengende, men er sikkert ikke brukendes til noe..og jeg skjønner jo at jeg må uansett finne flere. Dette er jo helt genialt og du har ALL grunn til å være stolt, det ble skikkelig lekkert og innbydende!! Du er så god :)) blir masse fine stunder der ute, kan jeg se for meg. Kos deg masse, nyt fine dager. klem fra meg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har fått mange av våre fordi vi har kjøpt store vedsekker som leveres på paller. Så vi har en hel haug i garasjen. Men man kan kanskje få dem gratis i noen butikker, eller betale en hundrelapp per stk. Noen nevnte Europris.. Eller følge med om det gis bort noen på finn.
      Tusen takk for gode ord - du er så skjønn! :) Klem fra meg

      Slett
    2. Aha! Takk for svar, søte du!! Du er så god :) og du, selv takk for de skjønneste, engasjerte kommentarer. Setter så pris på det, vennen. klem til deg :))

      Slett
  2. Det ble kjempefint, Maria! Du kan trygt fortsette med planker og drill! Deilig å ha tak over, så det bare kan stå ute. Ha en god helg! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Sabine! Jeg har forresten tittet litt på den siden du tipset meg om - den er jammen inspirerende :D
      Ønsker deg en god helg, kjære venn!
      Klem til deg

      Slett
  3. Virkelig imponerende, Maria, du er flink altså!!! Nå skjønner jeg hva du holdt på med mens vi koste oss sammen med de to guttene dine på utflukt ved Byglandsfjorden;) Takk for lånet:)
    Klem mamma

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, mamsen! ;)
      Ja, jeg trenger bare noen timer i fred - så kan hva som helst skje!
      Skulle nesten hatt med en takk til dere i innlegget. Uten barnapass hadde den kanskje ikke vært ferdig enda? ;)
      Vær så god - bare å låne dem igjen! :D
      God klem

      Slett
  4. Så utrolig fint hjørne!
    Skjønner godt at mannen din sovner der...;)
    Syns du har vært kjempe flink!! :)

    Og takk for koselig hilsen.. Sto på Jysk med blomstret
    romantikk i ene hånda og maritimt blått i andre...;) hihi..
    Det blå vant hos meg i år! ;)

    Nyt late dager på benken din!
    Klem til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt å høre! :) Kanskje vi er like ubestemmelige - eller skal vi si allsidige? ;) Jeg liker så mye jeg! Hadde faktisk kjøpt inn noe blå og beige stripete stoff til putetrekk og et skilt i drivved og tenkte å gå for maritim stil, men vips hadde jeg ombestemt meg :)

      Klem tilbake til deg

      Slett
  5. Og du sier jeg er kreativ!?! Du er jo super kreativ og flink! Ble så koselig det hjørnet! Netsen så jeg må få komme å prøve den?? ;) En gang i sommer kanskje??

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. JAAAA! Kom endelig!
      Det hadde vært så koselig! :)
      Sist dere var her, var vel André baby, eller? Synes jeg husker Håkon stabba rundt..:)
      Hvis dere skal til Sørlandet i sommer må dere i hvert fall si ifra!
      God klem til deg!

      Slett
  6. Er det muuulig, det der var bare helt NYDELIG!! Du er bare utrolig flink og kreativ, Maria! Skikkelig imponerende altså! Utrolig hva man kan få til uten å betale store summer. Skulle gjerne besøkt den koselige kroken der en gang i fremtiden ;) Ha en velsignet pinse! klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har alltid koselige kommentarer på lager du, Cathrine! :)
      Det er bare å komme vet du! ;)
      Håper dere får en fin pinse!
      Klem fra meg

      Slett
  7. oi, no vart eg kjempeimponert!! både over å tørre å sette igang med eit så stort prosjekt OG over det fantastisk fine resultatet!! perfekt hjørne! og eg må innrømme at eg må rett ut på verandaen vår no og sjå etter kor stort vårt hjørne er, for å bygge inn ein sånn sofa var jo ein kjempeidé! ønsker dikka fine soldagar på verandaen! klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kan du ikke prøve? :) Det går jo an å bare legge paller oppå hverandre og se. Det var sånn jeg begynte.. Slepte opp to paller for å se om det var plass :) Og så lå de lenge bare stablet oppå hverandre. det er først denne uka at jeg fikk "bygd dem inn"..
      Lykke til hvis du setter igang! :D
      Klem fra meg

      Slett
  8. Nå er jeg imponert Maria! Bra jobba! Virker som du har kommer inn i et kreativt modus! Det er bra, du er jo så kreativ, bra du får utfolde deg litt! Gleder meg til å prøvesitte den sofaen en gang :)
    God klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan man kanskje si at jeg er! :) Merker at jeg har fått tid til masse prosjekter det siste året -etter at storesøster begynte på skolen. Det er nok noe av det travleste jeg har opplevd å gå hjemme med tre barn! ;)
      Guttene er gode kamerater og henger sammen nesten hele tiden, så da merker jeg at jeg plutselig har hatt mer tid til overs til kreativitet!
      Håper du kan få prøvd sofaen en gang snart ja! Når kommer du til Norge igjen?
      God klem til deg!

      Slett
  9. Åå så utrolig fint! Jeg har og lyst på en slik krok på verandaen!

    SvarSlett
  10. Takk for tips :) Den var super fin. Sånn skal jeg vi lage her også :)

    SvarSlett
  11. Åååå får eg spørre kva fargen din på veggen heiter?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei anonym
      Det er et år siden vi flyttet fra huset, og jeg har dessverre ikke peiling på fargen heller, for det var ikke vi som malte det..

      Slett

Tusen takk for at DU legger igjen en hilsen! Det gjør meg glaaad!