tirsdag 18. september 2012

Ultralyd!

I dag var den store dagen da vi endelig skulle få ta en titt på den som er der inne i magen! Vi fikk samme jordmor som med nummer 2, og hun er kjempedyktig, så det var vi veldig fornøyd med!

                 Her er et av bildene vi fikk med oss hjem. Noen som legger merke til noe spesielt?




                                                     

                                                           DET ER TO HODER DER!!!!!!

   Her er et bilde hvor det er litt tydeligere å se at det er to små babyer som ligger ved siden av hverandre.




Som den røde teksten viser er det tilsynelatende to gutter! Så nå blir det en hel gjeng med gutter her hjemme!

 Selv om vi har spøkt litt med at det kanskje er tvillinger siden magen er så stor, kom det likevel som et stort SJOKK! Vi får plutselig 5 barn!!!
Kjenner at jeg har litt å tenke på, men jeg er uendelig takknemlig for at det er to friske små der inne. Jordmor syntes de var veldig aktive begge to, og de er akkurat like store, og det var et bra tegn.

De er eneggede, og deler samme morkake, så jeg skal få veldig tett oppfølging fra sykehuset. Det blir kontroller hver 14. dag fremover, fordi det er en sjanse for noe som kalles "tvilling til tvilling transfusjonssyndrom" - TTTS som kort går ut på at det kan bli ubalanse i morkaken, noe som kan være farlig for dem begge. Det finnes behandling, så den tette oppfølgingen er der for å oppdage dette om det skal skje, slik at jeg kan komme til spesialist.

At det er to i magen forklarer jo den store vektoppgangen min, og hvorfor jeg har vært så sliten! Det tar jo dobbelt på å bære fram to! Denne perioden skal jo liksom være den "gode perioden" av svangerskapet, men jeg har følt meg så trett! Og det er igrunnen godt å få bekreftet at det er en veldig god grunn til det, og at jeg bare skal slappe av med god samvittighet!!

Så det har jeg virkelig tenkt å gjøre fremover! :)

(Om noen lesere selv har tvillinger eller vet om bloggere som har skrevet om det å få tvillinger, evt. andre tips - legg gjerne igjen et spor! Og om du leser dette Vibeche: Takk for din kommentar for litt siden. Nå som det virkelig viser seg å være to der inne, er det kjempeoppmuntrende å høre om dine gode erfaringer!)

22 kommentarer:

  1. så spennende og gratulerer så mye!!

    SvarSlett
  2. Wow - to!! Lykke til :) Så spennende!!

    SvarSlett
  3. Ajaj så moro Maria! Skjønner godt at du enda er litt i sjokk - men dette klarer dere nok kjempefint :) Godt å komme i kontakt med andre som har tvillinger, dele erfaringer osv. Vibeche har nok mange gode tips til deg vil jeg tro. Igjen lykke til alle sammen. Håper du klarer deg godt i svangerskapet, klem klem

    SvarSlett
  4. Dobbel glede, dobbelt så tungt å bære...og kanskje vi får låne gutta dobbelt så mye framover:) Vi gleder oss med dere, og husk at vi gjerne vil være der for dere! Pappa hilser masse...og ble en smule overrasket;)
    En viss gutt her hjemme ble litt overveldet da vi ved middagsbordet snakket om at det var to babyer, og utbrøt: "Da flytter jeg! Tenk om de kommer her alle sammen, det blir altfor mye!":)
    Klem fra mamma

    SvarSlett
  5. Oi oi oi så spennende!! Gleder meg til å følge med videre her :) Blir en hel liten flokk dette ;) Så koselig!

    Ta vare på deg selv og slapp av, det fortjener du Maria!

    Stor klem fra meg

    ps: lo godt da jeg leste kommentaren over her.. Hehe, det blir altfor mye!

    SvarSlett
  6. Maria!! :) :) Dette var skikkelig moro!! For en dobbel glede, ja! og som mamman din sier over her - dobbelt så tungt å bære. Kan tenke meg dette var litt av et sjokk for dere, og at det foregår litt av hvert i tankene deres nå. TO gutter :) Så herlig!!
    Jeg bare gratulerer igjen og gleder meg med dere! Spennende tider dere har foran dere. Bless, bless min venn :)

    SvarSlett
  7. oi, gratulerar så masse!! tenk å ha to i magen! det er nok masse forskjellige tankar og følelsar idag, tenker eg:) men åååå, eg syns alltid det har vore så søtt med tvillingar, to ganske så like små sjarmørar, liksom:) kjenner ei som ventar tvillingar i haust, ho bloggar, skal gi deg blogg adressa hennar når eg har funne den. Lykke lykke til, og ta godt vare på deg sjølv! klem

    SvarSlett
  8. Så utrolig morro! Fantastisk å se to hoder på det bildet. Det var nok et sjokk å få vite det, kan jeg tenke meg, og masse tanker som kommer. Fra å være fem til å bli 7 er jo ganske overgang! Men det er jeg sikker på at du takler bra. Med masse hjelp fra ei datter som sikkert blir en kjempefin storesøster.

    SvarSlett
  9. WOW! Det første jeg tenkte når jeg så bildet og at du hadde oppdatert var at det var tvillinger! Duameg, det forklarer jo litt av hvert! Og skjønner at du har fått litt å tenke på, ja:)

    Slapp godt av, kjære skjønne Maria! Og masse lykke til med månedene fremover - har troen på deg som fembarnsmor, altså:D

    SvarSlett
  10. Oi.. GRATULERE!!
    Jeg er tvilling selv,
    og kan med god erfaring si
    at de to brødrene der er
    heldige!! Det er utrolig
    stas å være tvilling :)
    For en herlig gjeng
    dere blir! HERLIG!
    Masse lykke til fremover,
    GOD BLESS! Toril :)

    SvarSlett
  11. Kjære Maria, du blir snart fem barns mor!! Heldige deg, heldige barn! Jeg kan tenke meg det er rimelig overveldene dette her, og at du har tusen tanker i hodet ditt nå. Men du skal se at du vil få den styrken du trenger. Litt kaotisk i mammahjertet er det nå sikkert, og sikkert dobbelt opp med spenning og glede :) Jeg ønsker deg alt godt i svangerskapet, håper du vil få det bedre! Gleder meg til å bli med på reisen din :)

    Varme klemmer

    SvarSlett
  12. Åå, så KOSELIG! Kan tenke meg det er slitsomt, men tenk så mye glede du kommer til å få av dem. Kommer til å bli to nydelige gutter, akkurat som de andre ungene dine <3 God bless you!

    SvarSlett
  13. Gratulerer, og lykke til! :) Må Gud velsigne dere!

    SvarSlett
  14. jeg har tvillinger - og jeg elsker det. De tre første måneden synes jeg det var bare hektisk, så falt ting mer inn i rutiner. Jeg hadde stor hjelp av Tvillingforeldreforeningen og bøker om tvillinger. Få dem i faste soverutiner og spiserutiner så fort som mulig. Gratulerer - så gøy

    SvarSlett
  15. Woah, whoa!!! Twins! Det er jo helt fantastisk gøy og sikkert utrolig overveldende og sjokkerende på en gang! Maria, du er en fantastisk mor! Heldige barn som får ha dere som foreldre. Gleder meg til å se deg snart!!

    SvarSlett
  16. Næææææ - tuller du??!! Så KULT :D Gratulerer!
    Familien deres blir jo bare finere og finere jo ;) Herlig altså!
    (En "lettelse" å vite at det er nettopp derfor dette svangerskapet har vært mer slitsomt enn de andre du har hatt da) Hehe :)
    Jeg ønsker deg massemasse lykke til videre med alt som venter deg/dere <3
    Oppmuntring: "Alt makter jeg i Ham som gjør meg sterk. Fil. 4,13

    Klem fra Charlotte

    SvarSlett
  17. Gratulerer igjen! Jeg kommer ikke over at du skal ha tvillinger! :) Så gøy og sjokkerende og slitsomt til tider. :) Hva er termindatoen? Bra at alt ser bra ut med de små!

    SvarSlett
  18. Tante til fire sprelske gutter:) Det blir gøy! Da er det ikke Filips som blir Andres baby lenger, nå få han to egne:) Lykke til og gratulerer igjen. You can do it!

    SvarSlett
  19. Gratulerer med tvillinger! Kjempekult! Det blir spennende å følge med på!

    SvarSlett
  20. Må bare si det igjen Maria:-) GRATULERER så mye:-) du er kjempe heldig:-) der er og blir noe helt spesielt med tvillinger:-) kom gjerne en tur på besøk til óss i skien hvis dere er i området. Så kan du få hilse på to aktive gutter her og kanskje få et tips eller to:-) lykke til:-) hilsen vibeche

    SvarSlett
  21. Kan forresten også vise deg et fint bilde av hva som menes med fjell også:-) har noen bilder fra uke 39 da jeg ble satt igang og fra rett før fødselen. Er rart man ikke sprekker sier jeg bare:-) gutte mine veide jo ikke mindre enn 2800 og 3500 9+ 3/ og 1 meter lange til sammen. Rart det er plass:-)hihihi hilsen vibeche igjen

    SvarSlett

Tusen takk for at DU legger igjen en hilsen! Det gjør meg glaaad!