onsdag 9. april 2014

Kropp og sånn

Jeg har latt meg intervjue i en artikkel på Mammanett.no om mammakroppen. Utgangspunktet for artikkelen er en nettside - The 4th Trimester Bodies Project" - som hyller mammakroppen i alle dens ulike former. Det synes jeg er bra! Ja til å vise et større mangfold av kvinnekropper! 
Flere modige mødre har stilt opp og latt seg fotografere. Fotografen som står bak sier at prosjektet er "dedikert til å omfavne skjønnheten som kommer av endringene kroppen vår gjennomgår etter at man har født og ammet barn".

For meg har det tatt litt tid å akseptere at kroppen endret seg etter fødselen (og den neste fødselen, og den neste..oog den neste!) Men jeg har en eller annen gang underveis på denne reisen forsont meg med kroppen, og lært å være fornøyd med den. Det aller viktigste for meg er at jeg skal ha en sunn og sterk kropp som kan takle alle de krav og utfordringer det er å være mamma til 5. Men det er lett å la seg påvirke av det kroppsidealet som fremmes. Men det er da ikke sånn at vi alle kan støpes inn i den samme form? 

Foto: The 4th Trimester Bodies Project

Artikkelen på mammanett kan du lese her: Slik forandret kroppen seg etter at de fikk barn

Hva tenker du om kropp og sånn? ;)
Du som er mamma, har du endret syn på egen kropp etter du ble mamma? Hvordan har du taklet de endringene du har opplevd?



8 kommentarer:

  1. Hurra! Kjempefin artikkel med et godt budskap. Selvsagt forandrer kroppen seg etter så mange fødsler. Jeg skulle ønske jeg var like avslappet som du, men det kommer vel :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mulig det kommer etter fjerde fødsel ja! ;)

      Slett
  2. Det har i bunn og grunn vært godt for meg at kroppen min har forandret seg med de to barnefødselene jeg har vært igjennom. Når man går opp over 20 kilo hver fødsel så gjør det noe med kroppen. Det har ihvertfall gjort meg mye mindre forfengelig og opptatt av utseende, det at kroppen min har forandret seg. Fint at du er så åpen om dette, Maria, Da jeg hadde født første gang trodde jeg at jeg var alene i hele verden om å ha en slik kropp, men jeg husker jeg ble glad for å lese at det var normalt;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tenker det er viktig å være åpen om det, selv om det kan være et vanskelig tema. Jeg har ikke noe behov for å vise frem kroppen, men jeg vil gjerne dele de forandringene jeg har opplevd. Og for mitt vedkommende, som utenfra kanskje ikke ser så annerledes ut - for jeg er jo tilsynelatende like slank - så vil jeg gjerne si at jeg også har en kropp som bærer preg av svangerskap og ikke minst amming!

      Slett
  3. Veldig fint intervju du ga der! Jeg synes også at det er en prosess å bli kjent med seg selv på nytt etter svangerskap og fødsler. Lære seg å akseptere forandringene, og ikke minst være stolt over hva kroppen har klart!! :-) God påske til deg!

    SvarSlett
  4. Ikke så veldig imponert over artikkelen, men det er ikke din feil. Er derimot veldig imponert over damene som sa seg villig til å svare på disse spørsmålene! Bra du er ærlig. Liker når det blir stukket hull på tabubelagte temaer! :) Det er en pågående prosess for meg å godta forandringene kroppen har vært igjennom. Noen forandringere går tilbake, med tid og trening til hjelp, andre(les:strekkmerker) skal jeg bære resten av livet. Nå har jeg det faktisk sånn at jeg er litt stolt av disse merkene. Et synlig tegn på hva jeg har båret frem. Jeg har uansett ikke det store behovet for å vise frem mest mulig hud. Mannen min elsker meg, og det holder!

    SvarSlett
  5. Denne kroniske misnøyen med kroppens ytre tar utrolig mye tid!
    Jeg skulle ønske at fokuset heller lå på hvordan kroppen virker og fungerer enn på hvordan den ser ut.

    SvarSlett
  6. Kjære fineste Maria! jeg kom til å tenke på deg - igjen. Har tenkt mye på deg i det siste og syns det er litt leit vi har mistet kontakt. Men kanskje ikke så rart, for mye har skjedd i livene våre. Du har flyttet, fått to små nurk til (som begynner bli store!) og jeg har fått et nurk til og det er mye som skjer. Ville bare du skulle vite, om du leser her, at du er i mine tanker rett som det er og jeg håper du har det godt med deg selv og med din fine familie. Gud velsigne deg min venn. Gode klemmer fra Spirea

    SvarSlett

Tusen takk for at DU legger igjen en hilsen! Det gjør meg glaaad!